Mette van der Meulen is dol op Het Hanze Huis en al zijn schatten. Foto: Marloes van Doorn |
De winkel in de Staalstraat in de binnenstad opende zijn
deuren op Goede Vrijdag. Er worden alleen producten van Europese
familiebedrijfjes die meer dan honderd jaar oud zijn. Sommige producten in de
winkel zijn ruim vierhonderd jaar geleden ontwikkeld. Met deze authentieke
artikelen wil de winkel de ouderwetse handel in gedachten houden. “De
inspiratie voor de winkel was het handelsverbond van de Hanzesteden in Europa”,
vertelt Van der Meulen. “Als je de winkel binnenstapt, loop je zo de
geschiedenis in. De producten die hier staan, zijn in eeuwen niet veranderd.
Alleen de verpakkingen zijn wat moderner geworden.”
De kleine winkel doet denken aan een oude opslag. Blikken en
pakjes zijn hoog opgestapeld. De geur van oud hout en specerijen hangt door de
hele winkel. Van der Meulen wijst naar een hoek, waar potten Rinse appelstroop
en pakken Wieringa’s Knappertjes staan. De producten van Nederlandse bodem zijn
door de strenge selectie gekomen. Die selectie is bedacht door oprichter
Remmelt Smid, die Het Hanze Huis elf jaar geleden bedacht. “Een product moet
oud en authentiek zijn en een interessante geschiedenis hebben die wij aan onze
klanten kunnen vertellen. Maar het gebeurt vaker dat Remmelt zo’n product vindt
en dan de eigenaren over moet halen dat hij het mag verkopen. Kleine bedrijfjes
beschermen hun producten heel erg waardoor ze het niet snel aan een nieuwe
markt aanbieden.”
Eén van de belangrijkste producten op dit moment is
Kusmi-thee. “Wij zijn de enige distributeur van Kusmi in Nederland.” Het merk
is 1867 opgericht door de familie Kousmichoff, die uit Rusland vluchtte tijdens
de Russische Revolutie in 1917. De familie begon opnieuw in Parijs en heeft
sindsdien de theesoorten wereldwijd verspreid. De kleurige blikken, die
prominent in Het Hanze Huis aanwezig zijn, staan nu op een oude werkbank op de
eerste verdieping van de winkel.
Na elf jaar heeft Het Hanze Huis drie winkels. In Zwolle,
Groningen en in Amsterdam. “Amsterdam is van oorsprong geen Hanzestad. Het
Hanzeverbond was een verbond tussen steden en kooplieden van de twaalfde tot de
zestiende eeuw”, vertelt Van Der Meulen. “In die tijd waren Groningen en Zwolle
welvarende handelssteden, maar Amsterdam was nog maar een klein dorp.” Ook al
heeft Amsterdam geen binding met de Hanzesteden, de stad is wel van belang voor
de keten. “Het is een internationale stad. Dat betekent meer klanten die we
over de geschiedenis van de Hanze en over ons concept kunnen vertellen.”
Papier d'Arménie en Thoolen bloembollen zijn twee producten uit Het Hanze Huis. Foto: Marloes van Doorn |
Historisch
Het Hanze Huis verkoopt eeuwenoude producten. Kleine stukjes geschiedenis zou je kunnen zeggen.
Het Hanze Huis verkoopt eeuwenoude producten. Kleine stukjes geschiedenis zou je kunnen zeggen.
• Maison Charaix. Het
recept van de makarons van Maison Charaix stamt uit 1581, toen dit bedrijf werd
opgericht. Het verhaal gaat dat een Franse hertog zo dol was op de
amandelkoekjes, dat hij de fabriek begon.
• Papier d’Arménie. In
1855 ontwikkelt door de Fransman Auguste
Ponsot. De kleine papiertjes zijn gemaakt van de Armeense Styraxboom. Door ze
te verbranden geven ze een subtiele geur af.
• Thoolen bloembollen. De Noord-Hollandse
anemoon-bloembollen van Thoolen worden al eeuwen naar Rusland vervoerd. Aan het
Russische hof waren ze dol op de anemonen uit Overveen. De verpakking is daarom
gebaseerd op het Russische Fabergé-ei.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten