woensdag 8 mei 2013

“Het Hanze Huis moet een schatkamer zijn”

Wie Het Hanze  Huis in Amsterdam binnenkomt waant zich in een oud pakhuis. De geuren van zoethout en thee waaien je bij de deur al tegemoet. “Het Hanze Huis moet een schatkamer zijn”, vertelt bedrijfsleider Mette van der Meulen terwijl ze een blik wegzet.

Mette van der Meulen is dol op Het Hanze Huis en al zijn schatten. Foto: Marloes van Doorn
De winkel in de Staalstraat in de binnenstad opende zijn deuren op Goede Vrijdag. Er worden alleen producten van Europese familiebedrijfjes die meer dan honderd jaar oud zijn. Sommige producten in de winkel zijn ruim vierhonderd jaar geleden ontwikkeld. Met deze authentieke artikelen wil de winkel de ouderwetse handel in gedachten houden. “De inspiratie voor de winkel was het handelsverbond van de Hanzesteden in Europa”, vertelt Van der Meulen. “Als je de winkel binnenstapt, loop je zo de geschiedenis in. De producten die hier staan, zijn in eeuwen niet veranderd. Alleen de verpakkingen zijn wat moderner geworden.”

De kleine winkel doet denken aan een oude opslag. Blikken en pakjes zijn hoog opgestapeld. De geur van oud hout en specerijen hangt door de hele winkel. Van der Meulen wijst naar een hoek, waar potten Rinse appelstroop en pakken Wieringa’s Knappertjes staan. De producten van Nederlandse bodem zijn door de strenge selectie gekomen. Die selectie is bedacht door oprichter Remmelt Smid, die Het Hanze Huis elf jaar geleden bedacht. “Een product moet oud en authentiek zijn en een interessante geschiedenis hebben die wij aan onze klanten kunnen vertellen. Maar het gebeurt vaker dat Remmelt zo’n product vindt en dan de eigenaren over moet halen dat hij het mag verkopen. Kleine bedrijfjes beschermen hun producten heel erg waardoor ze het niet snel aan een nieuwe markt aanbieden.”

Eén van de belangrijkste producten op dit moment is Kusmi-thee. “Wij zijn de enige distributeur van Kusmi in Nederland.” Het merk is 1867 opgericht door de familie Kousmichoff, die uit Rusland vluchtte tijdens de Russische Revolutie in 1917. De familie begon opnieuw in Parijs en heeft sindsdien de theesoorten wereldwijd verspreid. De kleurige blikken, die prominent in Het Hanze Huis aanwezig zijn, staan nu op een oude werkbank op de eerste verdieping van de winkel.

Na elf jaar heeft Het Hanze Huis drie winkels. In Zwolle, Groningen en in Amsterdam. “Amsterdam is van oorsprong geen Hanzestad. Het Hanzeverbond was een verbond tussen steden en kooplieden van de twaalfde tot de zestiende eeuw”, vertelt Van Der Meulen. “In die tijd waren Groningen en Zwolle welvarende handelssteden, maar Amsterdam was nog maar een klein dorp.” Ook al heeft Amsterdam geen binding met de Hanzesteden, de stad is wel van belang voor de keten. “Het is een internationale stad. Dat betekent meer klanten die we over de geschiedenis van de Hanze en over ons concept kunnen vertellen.”


Papier d'Arménie en Thoolen bloembollen zijn twee producten uit Het Hanze Huis. Foto: Marloes van Doorn 

Historisch

Het Hanze Huis verkoopt eeuwenoude producten. Kleine stukjes geschiedenis zou je kunnen zeggen.

• Maison Charaix. Het recept van de makarons van Maison Charaix stamt uit 1581, toen dit bedrijf werd opgericht. Het verhaal gaat dat een Franse hertog zo dol was op de amandelkoekjes, dat hij de fabriek begon.

• Papier d’Arménie. In 1855 ontwikkelt door de Fransman Auguste Ponsot. De kleine papiertjes zijn gemaakt van de Armeense Styraxboom. Door ze te verbranden geven ze een subtiele geur af.

• Thoolen bloembollen. De Noord-Hollandse anemoon-bloembollen van Thoolen worden al eeuwen naar Rusland vervoerd. Aan het Russische hof waren ze dol op de anemonen uit Overveen. De verpakking is daarom gebaseerd op het Russische Fabergé-ei.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten