Het woord is op school al meedere keren gevallen. Sommige leraren zeggen het met een soort afschuw, andere berustend en weer anderen enthousiast. Weblog!
Blogs zijn niet het meest populaire onderwerp op school. Hoewel de meeste leerlingen er één hebben of via de schoolwebsite hun blogs/artikelen op internet zetten blijven velen het een ‘artikel’ noemen, alsof het dan beter is dan als je het een ‘blog’ noemt.
Leraren zijn er al net zo verdeeld over. De één vraagt enthousiast wie van ons een blog bijhouden, en daar ook regelmatig iets op zetten. Anderen vragen het om het daarna volledig af te gaan kraken. ‘Het is geen journalistiek, het is vermaak!’ Dat is hun algemene boodschap. En vooral dat vind ik nergens op slaan, dat het vooral vermaak is dat weten we! Dat weten we allemaal. Je leest een blog omdat je het leuk vind, en als je het niks vindt, nou dan lees je het niet.
Mijn leraren zijn alleen zo vastgeroest dat ze dat niet in zien. Ja er zijn blogs die het nieuws bespreken maar velen gaan gewoon over muziek, mode, het dagelijks leven of iets anders vermakelijks. Nee, dat is al helemaal niks waard op school.
Ze willen ons leren om kritischer te kijken maar zelf kunnen ze het verschil tussen vermaak en serieus nieuws.
En dan heb je de leraren die enthousiast zijn. Dit zijn vooral de jongere leraren, en de leraren die met internet werken in de lessen. Ze vragen de bloggers in de klas waar hun blog over gaat en de meesten van hen hebben zelf ook een website. Het voordeel is dat zij ons niet afbranden op het gebruik van internet en dat ze het verschil kunnen zien tussen amusement en nieuws.
Ach ja, ik zal maar met die ouwe sokken hier op school moeten leren leven…
Geen opmerkingen:
Een reactie posten