zondag 15 juli 2012

Volle zalen en gemengde gevoelens bij Black Butterflies tijdens het National Arts Festival

Nederland heeft één connectie met het National Arts Festival South Africa dit jaar. Black Butterflies (Paula van der Oest, 2011) wordt gedraaid in de bioscoop van het festival. De Nederlandse film weet het publiek volledig stil te krijgen.

Het publiek, voornamelijk Afrikaans sprekend, zit zwijgend te kijken naar Ingrid Jonker (Carice van Houten) terwijl ze het gedicht over de neergeschoten jongen in de townships schrijft. Geïntrigeerd zitten de mensen naar het scherm te staren, alsof het een soort link tussen Nederland en Zuid-Afrika is.
Filmwereld

De Nederlandse filmwereld heeft de afgelopen jaren veel interesse getoond in Zuid-Afrika. Tirza (2010) werd er voor een kwart opgenomen, de havenscènes van De Heineken Ontvoering (2011) werden in de haven van Kalk Bay geschoten en Black Butterflies (2012) is niet alleen opgenomen in Zuid-Afrika, maar toont ook een stuk van de Zuid-Afrikaanse geschiedenis. Het is het verhaal van de Zuid-Afrikaanse dichteres Ingrid Jonker. Nelson Mandela, tijdens zijn inauguratie speech in 1994, noemde de dichteres een strijdster tegen de apartheid en een juweel in de Zuid-Afrikaanse literatuurgeschiedenis. Nederland en Zuid-Afrika hebben in de geschiedenis jarenlang nauwe banden gehad. Deze lijken nu in film te zijn herboren.
Gehypnotiseerd

Het zou een reden kunnen zijn waarom de film tijdens beide voorstellingen een volle zaal heeft getrokken. Er zitten zelfs mensen op de trap. Literatuurstudenten, ‘Afrikaners’ en filmliefhebbers, allen zitten in de zaal. Ze staren bijna gehypnotiseerd naar deze Nederlandse verfilming van hun eigen geschiedenis. Afkeurende blikken worden naar het scherm geworpen als de premier van Zuid-Afrika (gespeeld door Rutger Hauer) stelt dat de zwarte bevolking ondergeschikt is aan de blanken, omdat God Zuid-Afrika aan de blanken zou hebben geschonken om het land te leiden. Het publiek is een stuk politiek correcter dan veel burgers waren tijdens de apartheid die er voor hun ogen wordt getoond.
Pijn

Als de zaal leegloopt, is het publiek stil. Pas buiten komen de gesprekken langzaam op gang. De literatuurstudenten gaan in op de gedichten. De filmliefhebbers op gebruikte shots en technieken. De ‘Afrikaners’, zoals de blanke Afrikaans sprekende Zuid-Afrikanen worden genoemd van de generatie die de apartheid bewust heeft meegemaakt, blijven echter nog even stil. Een groep oudere dames, ongeveer tussen de vijftig en zestig jaar oud, negeert alle vragen die hen worden gesteld door hun kleinkinderen. Zij zijn zojuist met geschiedenis geconfronteerd die nog heel vers in het geheugen van Zuid-Afrika staat. Die geschiedenis wordt voor hen opgerakeld door een Nederlandse regisseur, afkomstig van een continent dat de pijn van de verdeling tussen zwart en wit niet meer voelt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten